Interview met Peter op het hoofdkantoor van het duurzame kledingmerk POPUPSHOP - Take it slow
It’s time to make conscious choices; it’s time time to Take it slow

Interview met Peter op het hoofdkantoor van het duurzame kledingmerk POPUPSHOP

Interview met Peter op het hoofdkantoor van het duurzame kledingmerk POPUPSHOP

Laura ging naar Kopenhagen en sprak met Peter van Popupshop

Take it slow op bezoek bij het Deense kledingmerk POPUPSHOP in de hoofdstad van Denemarken, Kopenhagen. Kopenhagen is dé mode stad van Scandinavië en dat is goed te zien wanneer ik door mijn favoriete straten van de wijk Norrebrö wandel. Stijlvol geklede yuppen in een bescheiden kleurenpallet laat mijn hart inderdaad sneller kloppen.

Maar eerst een Slow Sunday op het Deense strand

Toen ik afgelopen zondag aan kwam in Kopenhagen heb ik ontzettend genoten van een heerlijke ‘slow Sunday’ aan het strand. Het was prachtig weer in Denemarken. Het Amager strand is dan wel een kunstmatig eiland, maar prima om te wandelen door de  duinen uit te waaien en te genieten in het zonnetje.  Live it slow.

 

Het ontstaan van de fijne biologische basics van POPUPSHOP

Maar goed, ik kwam naar Kopenhagen met een reden. Maandagochtend stond ik fris én fruitig op de stoep bij het hoofdkantoor van POPUPSHOP. Ik had een afspraak met Peter,  de Internationale sales manager van het kledingmerk. Ik werd warm ontvangen met een goede kop koffie en een mooi verhaal over hoe POPUPSHOP ontstaan is 10 jaar geleden. Oprichter Luke is in 2007 gestart met een biologische kinderkledinglijn onder de naam POPUPSHOP. Echter kreeg het label steeds vaker de vraag van enthousiaste bewuste moeders waarom POPUPSHOP niet van die fijne biologische basics voor vrouwen ontwerpt. En zo ontstond een aantal jaar geleden een biologische kledinglijn voor dames die nog steeds volop in ontwikkeling is.

 

Om vervolgens maar meteen met de deur in huis te vallen: over welke organic certificaten beschikt POPUPSHOP eigenlijk? Dit zijn er verrassend veel. De biologische stoffen die het label gebruikt heeft het Global Organic Textile Standard (GOTS) certificaat en de Organic Exchange 100 welke onder controle zijn van de Control Union. Daarnaast beschikt POPUPSHOP over het Oeko Tex 100 certificaat voor de badkleding collectie en de SA8000 certificering voor alle geweven stoffen. Als kers op de taart is de hele onderneming onder controle bij The Business Social Compliance Initiative (BSCI). Dit is een supply chain management organisatie die het kledingmerk ondersteunt om verbeteringen aan te brengen binnen de fabrieken en boerderijen in Turkije waarmee het label samenwerkt.

 

Peter is een goede vriend van eigenaar Luke en zo binnen het bedrijf gestart als sales manager. Peter werkt nauw samen met onze agent Charlie + Mary uit Amsterdam. Charlie + Mary heeft trouwens de fabrieken waarmee POPUPSHOP samenwerkt in Turkije bezocht. Dit om inzicht te krijgen in de werkomstandigheden en het productieproces. Voor Peter en zijn collega’s is het vanzelfsprekend dat kleding van duurzame materialen op een eerlijke manier geproduceerd wordt. ‘It should be natural, it has to be this way’.  

 

Wat slow fashion betekent voor het duurzame kledingmerk POPUPSHOP

Nu het duurzame aspect van POPUPSHOP duidelijk is, wilde ik meer weten over de mensen die schuil gaan achter het label. Wat het begrip slow fashion betekent voor Peter was een vraag die hij graag aan mij wilde stellen. Ik had hem aan het denken gezet na ons eerste mail contact. Voor Peter en POPUPSHOP betekent slow fashion, kleding ontwerpen en produceren met je hart. Daarnaast vindt hij het belangrijk om niet zo ver vooruitplannen en zoveel mogelijk winst te genereren, maar om het verhaal achter de kleding te vertellen. Met deze gedachten gang over slow fashion ben ik het helemaal eens.

 

POPUPSHOP handelt vanuit de vraag ‘why’. Het woord why staat dan ook groot geschreven op een whiteboard midden in het kantoor. Waarom is POPUPSHOP als merk hier? Waarom staan de werknemers elke ochtend op om naar hun werk te gaan? Elke keer als het POPUPSHOP team samen praat over de grote vraag ‘why’ komen de woorden duurzaamheid, biologische stoffen en Fair Trade naar boven. POPUPSHOP wil iedereen toegang geven tot de combinatie design en biologische stoffen. POPUPSHOP ziet zichzelf als een echt designer label maar wil daarbij de marge laag houden. ‘Owner Luke isn’t here for the money, he is here for the project’. Dit geeft het POPUPSHOP team iedere morgen weer een goed gevoel.

 

De wereld van Take it slow draait niet alleen om duurzame kleding

Mensen worden volgens Peter steeds bewuster in het kiezen voor ‘slow voeding’. Volgens hem gaat deze beweging van de biologische en Fair Trade boodschappen zich doorvertalen in kleding. Alleen is dit een langzaam proces. Want veel mensen weten niet hoe schadelijk de mode-industrie is. Hoe meer informatie POPUPSHOP als kledingmerk kan geven, hoe beter. Dit probeer ik zelf ook te doen met het Slow fashion blog van Take it slow. Ik voel ook dat deze ontwikkeling van bewustwording gaande is.

 

Ik vraag Peter ook wat het woord slow in het algemeen voor hem betekend. Volgens hem zijn vandaag de dag veel mensen vergeten wat ‘langzaam aan doen’ inhoudt. Wij zijn té gefocust op onze levensstijl en op meer willen bereiken. We willen vaak een groter huis, een grotere auto en onze kinderen de mooiste spullen geven. We zouden onszelf meer vrije tijd moeten gunnen en meer genieten van het moment. Een stap terug nemen en waarderen wat belangrijk voor je is, is het ultieme slow voor Peter.

 

Mijn laatste vraag aan Peter is of hij zijn favoriete ‘slow moment’ met mij wil delen. Peter verontschuldigt zich dat dit antwoord niet met kleding te maken heeft. Voor Peter is zijn favoriete ‘slow moment’ samen komen met zijn familie en lekker eten. Zonder daarbij op de tijd te hoeven letten. Er zijn zoveel manieren om te denken aan het woord slow. Als we kijken naar POPUPSHOP betekend het woord slow langzaam en steady groeien als bedrijf. Het streven van POPUPSHOP is niet om miljoenen omzet te behalen maar om een goed verhaal te vertellen. Naast de kwalitatief goede basics is dit ook wat mij erg aanspreekt aan POPUPSHOP, en waarom ik het label graag toevoeg aan de Take it slow webshop.

 

Welk slow kledingmerk is de volgende?

Net als mijn 7 uur in Parijs tripje, was ook dit bezoekje in Kopenhagen kort, maar heel intensief en waardevol. Welk volgend kledingmerk willen jullie graag dat ik slow vragen stel?

popupshop

 peter popupshop

popupshop

strand kopenhagen

kopenhagen nyhavn

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat wij je de beste ervaring op onze website geven. Manage cookies