Waarom de mode industrie een ‘fashion revolution’ nodig heeft - Take it slow
It’s time to make conscious choices; it’s time time to Take it slow

Waarom de mode industrie een ‘fashion revolution’ nodig heeft

  • Geplaatst op
  • Door Laura
  • Geplaatst in slow talk
  • 0
Waarom de mode industrie een ‘fashion revolution’ nodig heeft

Het is Fashion Revolution Week. Lees onze mening

Deze week is het Fashion Revolution Week. Het is inmiddels vier jaar geleden dat in Bangladesh de acht verdiepingen van de Rana Plaza kledingfabriek in elkaar stortte. Ruim duizend mensen kwamen om het leven en honderden arbeiders raakten zwaar gewond. Deze gebeurtenis was het startschot voor een discussie over mode-ethiek; Tot hoever reikt de verantwoordelijkheid van de overheid, mode labels én de consument?

 

Waar staan we bij stil tijdens Fashion Revolution week?

Jaarlijks is 24 april een dag ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Rana Plaza ramp in Bangladesh. Ook staan we op deze dag stil bij de makers van onze kleding. Veel beloftes volgden na de ramp. De arbeidsomstandigheden zouden verbeterd worden en het minimumloon voor de naaisters zou omhoog gaan. Tevens zouden de Westerse modebedrijven zich inzetten voor een veilige werkomgeving en bovenal hierover transparant zijn. Maar de meeste kledingbedrijven zijn nog steeds weinig transparant over de herkomst van hun snel opeenvolgende kledingcollecties, ook wel fast fashion genoemd Daarbij is er weinig vooruitgang te zien en zijn er vandaag de dag nog steeds ontzettend veel onveilige fabrieken waar arbeiders enorm lange dagen maken, voor meestal nog niet eens een leefbaar loon.

Met #whomademyclothes vragen we via social media om meer transparantie in de kledingindustrie. Doe je mee? Fairtrade pioneer Carry Somers uit Engeland startte dit wereldwijde initiatief in 2013. Vorig jaar:

 

- Vroegen wereldwijd via social media meer dan 700.000 mensen #WhoMadeMyClothes?

- Waren er 156 miljoen hits

- 350 grotere merken reageerden

- 3500 merken en ontwerpers lieten zich zien op social media met #IMadeYourClothes

(bron: http://fashionrevolution.org/country/Netherlands)

 

Take it slow kiest voor transparant, duurzaam en bovenal eerlijke mode 

Wij doen in ieder geval ons best om de mooiste eerlijke merken voor jullie te selecteren. Voor ons staat voorop dat kleding onder de juiste omstandigheden gemaakt wordt en daar geen kinderhanden aan te pas komen. Dit zou volgens ons vanzelfsprekend moeten zijn. Lees het onstaan van Take it slow hier. Een kledingstuk kan niet 100% duurzaam zijn, maar op zijn minst wel 100% eerlijk gemaakt worden. Daarbij van zo duurzaam mogelijke materialen om de enorme milieuvervuiling die de mode industrie met zich meebrengt terug te dringen. Wij pluizen Take it slow’s kledingmerken tot op de bodem uit en stellen kritische vragen. Zoals tijdens het interview met POPUPSHOP.

 

Fashion Revolution Week 2017 in Nederland

In deze week van 24 april tot en met 30 april zijn er allerlei activiteiten georganiseerd door onder andere Fashion Revolution Nederland. We hebben de twee leukste uitgekozen:

- 25 april: Het Care Label project in Pakhuis de Zwijger. Een call to action voor alle consumenten en kledingmerken om samen een verandering in fashion aan te brengen. Sprekers uit de mode-industrie vertellen deze avond over de verandering die zij aanbrengen, wat uiteindelijk zal leiden tot betere kleding en een beter milieu. Samen met Christine van Zuivere Wol zijn wij hier aanwezig. 

- 30 April: Fashion Revolution Kledingruil in Het Gegeven Paard. Het Fair Fashion Festival heeft in Utrecht een kledingruil georganiseerd. Tijdens dit event mag je 10 kledingstukken ruilen. Zo maak je iemand anders blij, gooi je niks weg en heb jij zelf een nieuwe fashion item. Goede deal lijkt ons!

Kijk vooral voor meer informatie op: http://fashionrevolution.org/get-involved/ways-for-everyone-to-get-involved/

 

Waar zien we jou deze week? 

 

Take it slow |

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat wij je de beste ervaring op onze website geven. Manage cookies